وبلاگ دانشجویان شیمی دانشگاه مازندران

University of MaZandaran Chemistry Students' Weblog

وبلاگ دانشجویان شیمی دانشگاه مازندران

University of MaZandaran Chemistry Students' Weblog

چرا هیدروژن تنها ماند؟!!

درود بر دوستان جان 

 

تا حالا فکر کردین که چرا هیدروژن تو جدول تناوبی, اون بالا تنهاست؟! 

دنبال جوابش می گشتم که یه مطلب طنز  نظرمو جلب کرد. 

ایناها گذاشتمش تو ادامه مطلب... 

 

منبع: گاهنامه اکسیر

هیدروژن با این که وجوه مشترکی با بعضی از گروه ها داشت نتوانست در هیچ یک از گروه‌های جدولی تناوبی اجازه‌ی اقامت کسب کند.

ابتدا به سراغ قلیایی‌ها رفت و با آن‌ها اظهار قومیّت کرد. قلیایی‌ها چون او را مانند خود پوشیده در اوربیتال دیدند و به خصوص شنیده بودند گاه او را با عنوان کاتیون نام می‌برند وی را در گروه خود پذیرفتند. حتی لیتیم اتاق فوقانی را به او اختصاص داد. امّا بعد حرکاتی از هیدروژن سر زد که باعث گفتگوها و ایجاد شک و تردیدها گردید.لیتیم به سدیم گفت او گاه برای برقراری پیوندها با ما اظهار تمایل می‌کند. کِی این رسم بین ما بود؟

سدیم: شنیده‌ام H کاملاً عریان است و هیچ پوششی از الکترون ندارد. واقعاً بی‌شرمی نیست؟

لیتیم: اگر الکترون هم پیدا کند. گاز می‌شود, فرار می‌کند. او بند بشو نیست. ما عنصر گازی نداشتیم؟

سدیم: اگر H در فعالیت‌های الکترولیتی مانند ما به کاتد می‌رود یک نیرنگ است. شنیده‌ایم گاه در چهره‌ی هیدرید H و به طور مذاب به آند می‌رود.

لیتیم: پیوند ما با عناصر دیگر از جمله هالوژن‌ها یونی است. کووالانسی نیست. امّا او پیوند کووالانسی برقرار می‌کند.

سدیم: بلی ما در خانواده‌ی خود عنصری این گونه دورو نداریم. او گاه کاتیون و گاه آنیون می‌شود.

لیتیم: فعالیت ما در حالت فلزی زبانزد خاص و عام است. برّاق و رسانای الکتریسیته هم هستیم او چه شباهتی به ما دارد؟

سدیم: درست است او از تبار ما نیست. ما کِی آنیون شده‌ایم؟ باید عذرش را خواست.

هیدروژن سراغ خانواده‌ی هالوژن‌ها می‌رود و خود را منسوب به آن‌ها معرفی می‌کند و می‌گوید: من مانند فلوئور و کلر گازی شکل هستم. حتی با همة کوچکی و سبکی حجمی برابر آن‌ها اشتغال می‌کنم (4/22 لیتر), شما بیشترین تمایل وصلت را با قلیایی‌ها دارید. من هم بی‌میل نیستم. من به صورت ملکولی مانند شما دو اتمی هستم.

آن‌ها او را پذیرفتند, امّا زمانی بعد احساس می‌کنند این یک وجبی آن‌ها را فریب داده است, چرا که او کاهنده است و آن‌ها اکسنده. او چه ربطی به آن‌ها دارد. عذرش را می‌خواهند.

هیدروژن سراغ خانواده‌ی کربن می‌رود و اظهار هم‌بستگی می‌کند و می‌افزاید لایه‌ی ظرفیت من مانند لایه‌ی ظرفیت شما نیمه‌پر است. ما الکترونگاتیویته مشابه داریم و به جای پیوند یونی پیوند کووالانسی برقرار می‌کنیم. اما الماس و سیلیسیم با آن وقار و داشتن شبکه وسیع کووالانسی از ابتدا نسبتی بین خود و آن جزء ناچیز ندیدند و بی‌اعتنا طردش کردند.    

 بلی هیدروژن از آن به بعد گوشه‌ی تنهایی برگزید و دانست کسی که چند چهره دارد تنها می‌ماند. 

 

 

به نظر شما هویت, یا یه جورایی شخصیت, هیدروژن به این چیزی که تو این داستان گفته    می خوره؟!!!  من که کاملا مخالف چند رویی هیدروژنم.

اصلا به نظر شما, به هیدروژن چه شخصیتی می شه نسبت داد؟!!!

نظرات 16 + ارسال نظر
علیرضا جمعه 31 تیر 1390 ساعت 01:57

دمت گرم امید جون متنت جالب بود
خیلی وقت بود که وبلاگ بوی شیمی نمیداد!!!

مصطفی جمعه 31 تیر 1390 ساعت 02:29

من یه طور دیگه به این قضیه نگاه میکنم به نظر من هیدروژن یه عنصر قدرتمند و سالارهمه ی عناصرو چون هم میتونه خودش با ۳گروه هماهنگ کنه هم بالاترین عنصر تو جدوله !
تازه امید خلی نبند دیگه ... تو دنباله ۱مطلب طنز بودی که چشت خورد به این مطلب نه اینکه دنباله جوابه سوالت بودی .

نه مصطفی, این یه دفه رو واقعا داشتم دنبال جواب سوالای بی پاسخ مونده ذهنم می گشتم.

شیمیست جوان جمعه 31 تیر 1390 ساعت 10:28

شیرین بود ........... ممنونم

چی شیرین بود؟!! هیدروژن؟!!!

امید جمعه 31 تیر 1390 ساعت 11:00

یه جورایی با مصطفی موافقم, اما نه با قسمت اول حرفاش.
من هیدروژنو به عنوان یه عنصر قدرتمند نمیدونم.
یکم مظلومانه به هیدروژن نیگا می کنم.

رامتین جمعه 31 تیر 1390 ساعت 13:00

ولی به نظر من هیدروژن نه مظلومه نه قدرتمند!!!!
هیدروژن بیشتر موذیه تا قدرتمند.!!!
اون دست به هر کاری میزنه تا به زور خودشو تو یه گروه جا کنه.!!!
برای هر گروه یه کلک جور میکنه که تو گروهشون بهش جا بدن.!!!
ولی همیشه افراد موذی ژیروز نیستند٬ به خاطر همین هیدروژن منزویه!!!

خیلی بدبین بودم٬ نه؟!!!!!!

رامتین جمعه 31 تیر 1390 ساعت 13:03

تو نظر بالا یه سوتی دادم:
ژیروز نه پیروز
ببخشید...

امید جمعه 31 تیر 1390 ساعت 14:24

سوتی در سوتی شد که...
باید می نوشتی: پیروز نه ژیروز که تو برعکس نوشتی!!!

رامتین جمعه 31 تیر 1390 ساعت 14:35

نه دیگه امید جون:
ژیروز نه٬ پیروز!!!

[ بدون نام ] جمعه 31 تیر 1390 ساعت 14:48

وضوع فوق العاده مزخرفی بود

امید جمعه 31 تیر 1390 ساعت 14:55

باید اسم پستو عوض کنم بذارم سوتی های خودمونی.
وضوع چیه دوست عزیز؟!! منظورت موضوع بود دیگه؟!!

رامتین ایول, خوب درستش کردی.

رامتین جمعه 31 تیر 1390 ساعت 15:00

ما اینیم دیگه.

سعید جمعه 31 تیر 1390 ساعت 18:17

به نظر من هیدروژن یه عنصر آبروداره.لطفا بهش برچسب ندین.امید جون اگه هیدروژن نباشه ما نمیتونیم به حیات ادامه بدیم.

امید یکشنبه 2 مرداد 1390 ساعت 12:49

آورین سعید.
منم این یه دفعه رو باهات موافقم.

[ بدون نام ] یکشنبه 2 مرداد 1390 ساعت 15:23

امید خان خوب اسمی برا پست گذاشتی سوتی های خودمانی منظورت از آورین همون آفرین دیگه

امید یکشنبه 2 مرداد 1390 ساعت 18:45

نخیر دوست عزیز, منظورم دقیقا همون آورین بود!!!
یکم لهجه دادم بهش

مینا یکشنبه 2 مرداد 1390 ساعت 19:41

آقایون اینجا اتاق چت نیست
شماره همدیگرو ندارین؟؟/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد